مرصوص کاشان

دانشجویان مرصوص

مرصوص کاشان

دانشجویان مرصوص

گام جدید(تفکر)

سه شنبه, ۲ مهر ۱۳۹۲، ۰۹:۴۵ ق.ظ

شرمنده از این همه تاخیر و عذرخواهی بابت بد قولی ها

البته این بی توفیقی ها بی دلیل نبوده و بنده از شرح  آن خودداری  می کنم تا اطاله کلام نشود.

برخی دوستان نظر داده بودند که:


حاج آقا لطفاً یک فکری برای این وضعیت کنید. سیر خیلی کند پیش می رود. اسفار ملاصدرا که نمی خواهیم بخوانیم.

                                                به ادامه مطلب مراجعه نمایید



جواب: بله درسته ما اسفار ملاصدار نمی خوانیم، ما تفسیر سوره حمد را می خوانیم، یعنی یه جورایی با قرآن کار می کنیم منتهی با ادبیات و روش مرحوم صفایی به همین دلیل دقت و تامل لازمه کار است.

همان طور که قبلا عرض کردم کمیت و تعداد کتاب مهم نیست که بگوییم ما یک دور آثار فلانی را خواندیم یا یک دور قرآن خواندیم، اگر ما در کتاب های اولیه بتونیم تسلط بر روش و تامل در برداشت را پیدا کنیم بقیه کتاب ها را بسیار سریع تر و پر بار تر به اتمام می رسانیم(البته در جاهایی هم تعمق در کتاب و متن روا نیست و می بایست حتی متون سنگین را به صورت سطحی مرور کرد )

حال بازگشتی مجدد به کتاب صراط داریم و برای اینکه بتونیم بهره بیشتر ببریم در مورد یکی از کلید واژه های مهم این کتاب که در آیات قرآن هم به طور مکرر به آن اشاره شده است می پردازم.

تــــــــــــــفکر

قبل از اینکه در مورد آن توضیح دهم می بایست به ضرورت طرح آن بپردازم.

چرا تفکر؟ چرا تعقل نه؟ چرا چیزهای دیگر نه؟

جواب مفصل به این سوال را انشاالله در اولین جلسه حضوری که در مهر ماه برگذار می شود(حوالی شب حیات)

خدمتتان عرض خواهم کرد.

اما به طور اجمال این است:

یکی از دغدغه های مهم من جوان مذهبی در دنیای امروز این است که چه کنم گناه نکنم؟ چه کنم تا قربی پیدا کنم؟

محیط دنیای امروز به گونه ای شده است که دیگر با کارهای فرهنگی که در آن تلقین، تشویق، تهدید، تنبیه و... باشد نمی شود کاری کرد!

با صرف جذاب سازی برنامه های صدا و سیما نمی توان به جنگ غول های مدرنیته رفت!

با صرف کارهای فرهنگی مثل اردوهای راهیان نور و... نمی توان تربیتی استوار داشت.

بذری را که من با سفر مشهد در دل دانشجو می کارم، هنوز به شهرش نرسیده، جلوهای دنیای مدرن بیرون کشیده و خوراک موشها می شود.

مانند لباس کهنه ای شده ایم ، که از هر طرف بخواهی بدوزی از طرف دیگر در می رود!

دنیای امروز دنیایی هست که در آن همه مرزها برداشته شده است، اگر قبلا ماهواره ها مرزی نمی شناختند امروز

ابزارهای مدرن تری به میان آمده است که تمام هویتم را اسیر خود می سازد و...

امروز در دانشگاه همان سخنانی را می شنوم که در شب گذشته شبکه های بهائی در ماهواره ها بر علیه دین و حکومت و... می زنند، امروز استاد من بدون هیچ هزینه و درک صحیحی، مبلغ بهائیت می شود و بر اساس منطق آنان تحلیل می کند.

و هزار و صد مشکل دیگر

نمی گویم فعالیت های فرهنگی مثل سفر به جنوب و مشهد، و برگذاری نمایشگاه نداشته باشیم.

اینها خوب است اما خیلی خیلی کم است مثل این می ماند که جنگل وسیعی در حال سوختن است و من با آب  نعلبکی می خواهم آن را خاموش کنم!

بله زیارت امام رضا اقیانوس بی نهایت است اما برای وجود و ظرفهایی که بزرگ باشند، نه برای من که هنوز نعلبکی هم نشده ام.

حال در این دنیای امروز چه باید کرد؟

می بایست تندُ تند سیر مطالعاتی برای دانشجو گذاشت؟ و او را با چهارتا کتاب سر گرمش کرد؟ و او نجوییده کتاب ها را قورت دهد و جز غرور و نا امیدی چیزی برایش نماند!

دلش خوش باشد که در فلان سیر مطالعاتی شرکت کرده ام! اما وقتی ازش می پرسی بهره ات کو؟ چیزی جز مفاهیم ندارد که تحویل دهد!!(تازه اگر خوب خوانده باشد و حفظ کند)

ما به دنبال تلنبار کردن مفاهیم در ذهن نیستیم. مفاهیمی که فقط در ذهن هستند و هیچ حقیقت خارجی برای من درست نکرده اند!

آنچه امروز می بایست بیشتر و بیشتر به آن توجه داشت این است که قدری در دست از خواندن بر داریم!

مشکل ما با بیشتر و بیشتر خواندن حل نمی شود.

ما می بایست فرصتی برای تفکر داشته باشیم.

می دانید دنیای مدرن امروز چه چیز را از من می گیرد؟

دنیای مدرن امروز حیاء را نمی گیرد، غیرت را نمی گیرد، خدا را نمی گیرد و....

دنیای مدرن امروز فرصت های برای تفکر را می گیرد

دنیای مدرن امروز آنقدر تنوع و حق انتخاب برای من درست می کند که هیچ وقت فرصت فکر کردن نداشته باشم.

دبیرستانم که تمام می شود فکر نکرده کنکور می دهم، گمان می کنم گمشده من در دانشگاه  و یا حتی حوزه است،

دانشگاه آنقدر تنوع دارد که هیچ فرصتی برای تفکر من نمی گذارد.

این تنوع در همه حوزه ها است(درسی، علمی و....)

نمی گویم به دانشگاه نرویم

می گویم فرصتی ایجاد کنیم و تفکر کنیم!

وقتی می گوییم تفکر همه مدعی می شوند که خوب ما هم با فکر و مشورت آمدیم.

و اینجا نقطه درگیری ما است!

آنچه ما انجام می دهیم تخیل های تفکر گونه است.

تخیل ذات مدرنیته است

جلوه هایی از آن را در فیلم ها می بینید و وحی سالها قبل ذات مدرنیته را برای من بیان کرده است که دنیای بدون آخرت سراب است!

از دانشگاهش تا...

در چنین دنیا و محیطی ما می بایست ابتدا مهارت تفکر را بر اساس وحی بیاموزیم و فرصت هایی را برای آن ایجاد کنیم آنگاه خواهیم دید در همین دنیای امروز، بنیان مرصوص ها برای حضرت ساخته خواهند شد.

کسانی که ریشه هایی به عمق تاریخ دارند و با جلوه های دنیا و شبهات آن از پای نمی افتند و تسخیر نمی شوند.

برای اینکه شروع مجدد و پر برکتی داشته باشیم یه تمرین برایتان دارم

انشاالله به سرگروه ها اطلاع دهید و بقیه دوستان را هم خبر کنید.

تمرین

17 مرتبه ریشه واژه فکر در قرآن آمده است.(البته 18 اما آن یک مورد معنای دیگری دارد)

بنده آدرس این آیات را در اختیار دوستان قرار می دهم انشاالله مراجعه می نمایند و این آیات را به شیوه ای عرض می کنم به صورت مــــــکرر قرائت می کنند. (فایل آیات به همراه ترجمه در ذیل همین پست وجود دارد البته بهتر است به قرآن مراجعه نمایید و آیات قبل و بعد را هم مورد تامل قرار دهید)

1: ترجمه هر آیه را می خوانیم و با متن عربی تطبیق می دهیم

هنگام قرائت خواندن سعی در تصور صحیح و فهم آیه داشته باشیم.

2: با توجه به خصوصیتی که متن قرآن دارد هر چقدر بیشتر با آن انس بگیریم و قرائت کنیم، برای ما بیشتر مکشوف خواهد شد. به همین دلیل تا چند روز، روزی دومرتبه این کار را ادامه دهیم.

اگر این کار را انجام دهید خواهید دید فهمی که شما در روز چهارم دارید بسیار دقیق تر و عمیق تر از روز اول شده است، شاید در روز اول از آیه لذت نبرم اما هنگامی که برای من مکشوف شود از تکرار آن لذت خواهم برد.

3: بعد از اینکه تا چند روز(حداقل 4 روز) آیات را تکرار کردم، آیاتی که برای شما پیام بیشتر داشته ولذت بخش بوده را در نظرات همین پست به همراه مشخصات برای ما ارسال نمایید تا گام بعدی را برداریم.


دریافت فایل قرآن



دانلود کنید




                                                          دانلود پی دی اف



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۰۲
بنیان مرصوص

نظرات  (۸)

۰۴ مهر ۹۲ ، ۰۸:۳۲ جوان مرصوص

سلام علیک

بابت دعوت ممنون

انشاالله برسم بخوانم !!

پاسخ:
سلام
انشاالله
۰۴ مهر ۹۲ ، ۰۸:۳۸ جوان مرصوص
مثل همیشه؛ فوق العاده بود...
پاسخ:
تشکر
۰۵ مهر ۹۲ ، ۲۲:۳۷ یکی از اعضا
سلام اگه امکان داره فایلهایی رو که قرار میدید با فرمت  pdf باشه
ممنون.
پاسخ:
سلام
چشم
۱۶ مهر ۹۲ ، ۱۰:۴۷ زهرا قلی زاده- گروه کوثر

به نام خدا


سلام.

نکته اولی که برای من جالب بود دسته بندی مخاطبان آیات است که عام و خاص میشوند:

- اگر مخاطب آیه 191 آل عمران رو هم خاص بدانیم، 8 آیه از این 17 آیه «لقوم یتفکرون» است؛ یعنی برای گروهی که اهل اندیشه‌اند. معمولا در این آیات قدرت و اراده الهی با بیان نشانه‌های خلقت یادآوری شده است.

- ودسته دیگر مخاطب عام دارند که بیان مفهوم  این آیات بیشتر با ذکر مثال همراه است.

 

اما آیاتی که برای من پیام بیشتری داشتند:

24 یونس: مثل زندگى دنیا، همانند آبى است که از آسمان نازل کرده‏ایم که در پى آن، گیاهان (گوناگون) زمین- که مردم و چهارپایان از آن مى‏خورند- مى‏روید تا زمانى که زمین، زیبایى خود را یافته و آراسته مى‏گردد، و اهل آن مطمئن مى‏شوند که مى‏توانند از آن بهره‏مند گردند، (ناگهان) فرمان ما، شب‏هنگام یا در روز، (براى نابودى آن) فرامى‏رسد (سرما یا صاعقه‏اى را بر آن مسلّط مى‏سازیم) و آن چنان آن را درو مى‏کنیم که گویى دیروز هرگز (چنین کشتزارى) نبوده است!...

از پیام آیه به این می رسم که انسان هیچ گاه به جاودانگی نعمتهای خداوند و  داریی و سرمایه اش نباید مطمئن و امیدوار باشد! چرا که اراده الهی فوق اراده هاست.

و باز یاد این عبارت بسیار زیبا می افتم که بنظرم تکرارش، ، تکرار بندگی است: الهُمَ ما بِنا مِن نِعمَـۀٍ فَمِنک لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ؛ خدایا هر آن نعمتى که در دست ماست از جانب توست. معبودى جز تو نیست،‏ از تو بخشش گناهانم را میخواهم و به سوى تو باز میگردم.

 

46 سبا: بگو: «شما را تنها به یک چیز اندرز مى‏دهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر براى خدا قیام کنید...»

امید که دغدغه های فکری و فعالیت های ما از جمله این سیر کتابخوانی همه برای خدا باشد.

 

21 حشر: اگر این قرآن را بر کوهى نازل مى‏کردیم، مى‏دیدى که در برابر آن خاشع مى‏شود و از خوف خدا مى‏شکافد! اینها مثال‌هایى است که براى مردم مى‏زنیم، شاید در آن بیندیشید!

ای کاش بیندیشیم و نیاز به قرآن را یک ضرورت احساس کنیم تا شاید قطره ای از این دریای خشوع را نسبت به آن پیدا کنیم!

و یک سوال:

در آیه 176 سوره اعراف:  مثل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنى، دهانش را باز، و زبانش را برون مى‏آورد، و اگر او را به حال خود واگذارى، باز همین کار را مى‏کند (گویى چنان تشنه دنیاپرستى است که هرگز سیراب نمى‏شود!

وجه اشتراک حمله به سگ هار و انسان دنیاپرست در چیست؟ آیا منظور ازاین "حمله" تنها وصف حالت ناامنی و اضطراب است یا پیام دیگری دارد؟ تشکر

 

 

پاسخ:
سلام علیک
تشکر از تلاشتون
خیلی خوب بود
در این آیات از ما دعوت شده به حوادث اطرافمان که گمان می کنیم هیچ پیامی ندارد بیندیشیم و با تفکر از آنها برای حرکت آیه بگیریم
مثل ایه اول که شما با تفکر پیام آیه را گرفتید
حال با این آیه چند مصداق در زندگی شخصی پیدا کنیم آیا این آیه با زندگی شخصی من هم سخنی دارد؟
آیه دوم را مصداقی کرده بودید به کتاب خوانی خوب بود
در آیه سوم خوبه تعریف خشوع را بدانیم
آیه چهارم هم یه آیه سیاسی است البته اخلاقی
ظاهرا 7 آیه برای لقوم یتفکرون بود درسته 8 عدد کلمه قوم در آیات آمده اما یکی از آن ها ربطی به تفکر ندارد و مربوط به کسانی است که آیات الهی را تکذیب کردند

مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ (176 اعراف)



۲۰ مهر ۹۲ ، ۱۶:۰۴ فاطمه مسعود - گروه کوثر
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

با عرض معذرت به علت تاخیر بسیار !

از بین ایاتی که مشخص شده بود آیاتی که  در انها از مثال زدن استفاده شده بود بیشتر از همه نظرم را به خودش جلب کرد و ازبین انها تشبیه ایه زیر برایم عجیب تر بود>>>

وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناه بها وَلکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَواهُ


فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْتَتْرُکْهُ یَلْهَثْ


ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا


فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ (176 اعراف)


حقیقتش هنوز هم یه درک ظاهری قابل قبول برای این تشبیه پیدا نکردم!


ولی سوالی هم دارم >> ایا نباید برای درک بهتر مفاهیم قران ریشه و معنی و همچنین قواعد زبان عربی رو بلد باشیم؟! چون این مدت با اینکه کمی بی نظم سراغ خواندن ایات رفتم ولی دیدم هم نسبت به ایات چندان عمیق تر نشد!

با تشکر...


پاسخ:
سلام
تشکر از تلاشتون
خیلی خوب بود
همان طور که در نظر قبل گفتم این یک آیه سیاسی اخلاقی است
احسن برای درک بهتر حداقل می بایست معانی کلمات را بدانیم
این روش یکی از اهداف ما است اصلا برای تفکر صحیح اگر معانی واژه هایی که به کار می بری را ندانی آن تفکر ادا در آوردن است
خیلی خوب بود
شاید چون بی نظم می رفتید ذهن نمی توانست آنها را مچ کند
۲۰ مهر ۹۲ ، ۱۷:۴۲ کبری صمدی - گروه کوثر
*هوالحق*

سلام وخداقوت
در ابتدا لازم است که به این اشاره کنم که ان طور که استاد گفتند با خواندن این ایات اهل تفکر نشدم.
و در ضمن یه نکته هم می خواستم به بچه هایی که جلسه حضوری را شرکت نکردند بگوییم از دست دادید هرچند که استاد خلاصه را گذاشتند ولی به قول دوستان شنیدن کی بود مانند دیدن وسوال پرسیدن
واما نظرم در مورد ایات>>>از ایه 24 یونس  و 8 روم  لذت بردم

-و بعضی ایات مثل 176 اعراف ما را بیشتر به فکر واداشت...

ـ ایات اخر هم یاد قیامت را زنده کرد

-از این که دیر شد عذر خواهی میکنم
باتشکر یاعلی


پاسخ:
سلام علیک
بله با یه مرتبه پشت فرمان نشستن کسی راننده نمی شود!
تشکر از تلاشتون
۲۴ مهر ۹۲ ، ۱۷:۳۸ محمد امین یزدان پناه
سلام علیکم
بابت تاخیر عذر خواهی میکنم


إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا کَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاء فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأَرْضِ مِمَّا یَأْکُلُ النَّاسُ وَالأَنْعَامُ حَتَّىَ إِذَا أَخَذَتِ الأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّیَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَیْهَآ أَتَاهَا أَمْرُنَا لَیْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِیدًا کَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ


این آیه برای من از بقیه جالب تر بود

به نظرم چیزی که برای تفکر در این آیه مطرح شده با بقیه آیات فرف داره

یا شاید هم در برگیرنده ی بقیه ی آیاتی است که ما رو به تفکر دعوت میکنه

انسان رو از دید دنیایی رهایی می بخشه

و باعث می شه یکم از بالا تر به این دنیا ی فانی نگاه کنیم


ممنون از زحمات شما

پاسخ:
سلام
نگاه زیبائی بود
نگاه به غیب عالم و عبور از عالم مادی
احسن
۲۸ مهر ۹۲ ، ۱۶:۰۵ علیرضا شعبانی
سلام علیکم
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و ائمه علیهم السلام
همه آیات قابل تامل بودند ولی آیه ای که خیلی منو به فکرفرو برد آیه 21 سوره حشربود.
«لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»

این قرآن اگه به کوه با اون همه عظمتش نازل می شد کوه دربرابر آن خاشع می گشت و از خوف خدا از هم می شکافت ولی چرا ما انسانها در برخورد با قرآن کمترین تکانی نمی خوریم . هرچند که این نوعی تمثیل است اما واقعا جای بسی تامل دارد. که انشااله با رهنمودهای جناب استاد ما نیز به چنین خشوعی در مواجهه با قرآن دست خواهیم یافت.
با تشکر از کوشش بی دریغ شما استاد ارجمند
پاسخ:
سلام علیک
ممنونم
عید شما هم مبارک
انشاالله که قدرت فهمش حاصل بشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">