مرصوص کاشان

دانشجویان مرصوص

مرصوص کاشان

دانشجویان مرصوص

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

چند نکته کلیدی پیرامون تفکر با توجه به آیات قرآن


تفکر در قرآن تعریف نشده است چرا که همه انسانها آن را دارا می باشند و به صورت پیوسته از آن استفاده می کنند.

به ادامـــه مطلب مراجعه نمایید


۱۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۲ ، ۱۱:۴۳
بنیان مرصوص

قبل از هر چیز باید بگم درسته یه چند ماهی فعالیت ما در حالت تعلیق بوده اما این سبب نشه که برخی از بزرگواران این حرکت را جدی تلقی نکنند و از دور نظاره گر باشن!

انشاالله در این شروع جدید یه مقدار جدی تر وارد میدان شویم و فعالیت ها را دنبال کنیم.

چون خودم یه چند ماهی نتونستم در خدمتتون باشم فعلا بیشتر از این گله نمی کنم اما از این پس که وقت بیشتری صرف کنم، انتظار بیشتری هم خواهم داشت مخصوصا از کسانی که لبــــیـــک می گویند!

در جلسه ای که هفته قبل در دانشگاه برگذار شد پیرامون اهمیت تفکر صحبت کردیم.

علت انتخاب تفکر برای این بود که در توضیح و مقدمه ای برای مطالعه کتاب صراط بیان کردیم گفتیم که ما نیاز به تولدی جدید داریم، یکی از چیزهایی که به این تولد کمک می کند تفکر است.

در جلسه دانشگاه در مورد ضرورت پرداختن به تفکر بحث کردیم.

گفتیم چرا اول تفکر؟

چرا چیزهای دیگر نه؟

گفتیم در تربیت دینی یکی از چیزهایی که بسیار مورد توجه است درونی کردن تربیت دینی است، یعنی به جای اینکه صرفا به بیرون توجه نماییم، سعی کنیم در کنار توجه به تغییرات، و توجه به سطح جامعه به دنبال درونی کردن مباحث تربیتی هم باشیم.

افراط و تفریط در هر کدام از این دو اشتباه است، اگر صرفا به درون انسان توجه شود و به او بگوییم تو به جامعه و فعالیت هایی بیرونی کاری نداشته باش، دچار عزلت و گوشه نشینی می شویم و آن وقت خناس ها هستند که بر جامعه و امور آن مسلط می شوند و ما هم به خیال غلط خود در حال خود سازی هستیم .

و اگر صرفا به بیرون توجه شود و فقط به دنبال کارهای اجتماعی و بیرونی باشیم انسانهای سطحی خواهیم بود که بادها (فتنه هایی که سنت های الهی است) به این طرف و آن طرف خواهیم رفت و چون ریشه ای نداریم از بین می رویم.

مثالی زدم در مورد اینکه، اردویی برای دانشجوها تدارک می بینیم (مثلا اردوی راهیان نور) اگر صرفا به فعالیت های بیرونی و ظاهری توجه داشته باشیم بعد از مدتی اثر آن اردو از بین می رود چون برای درونی

سازی آن فکری نکرده بودیم.

برای اینکه بتوانیم مطالبی(سیاسی، عقیدتی، اخلاقی و...) را درونی کنیم، می بایست زمینه و زیر ساخت آن را ایجاد کرده باشیم.

اگر کشاورز بخواهد بذری را به ثمر بنشاند تا از یک دانه هفتاد خوشه در آید زمین کشت را از قبل شخم می زند.

اگر زمین بدون شخم کشت شود نه تنها ثمری در کار نخواهد بود بلکه همان بذرها هم خوراک موشها و دیگر حیوانات خواهد شد.

مثل برخی از فعالیت های فرهنگی ما مثل کسی است که بدون شخم زدن بذرها را می پاشد و این است که می بیند ثمری نگرفته است.

تفکر شخم ذهن و قلب برای همین بذرها است.

مخاطبین متفکر مخاطبینی هستند که وجود های آماده بذر پاشی دارند و به همین دلیل بارها در آیات قرآن دعوت به تفکر شده است.

برای اثبات ضرورت بحث محیط های تربیتی را مطرح کردیم و گفتیم ما سه نوع محیط تربیتی داریم

1- بسته 2- متضاد 3- متحرک

محیط بسته محیطی است که در آن تمامی رسانه ها هماهنگ هستند مخاطب از خانواده همان پیامی را دریافت می کند که از رسانه ها دریافت می کند، از رسانه همان پیامی را دریافت می کند که از دانشگاه و جو آن دریافت می کند و... همه این پیام ها در محیط های بسته هماهنگ هستند، محیط هایی مثل کشور کره شمالی در دنیای امروز چنین فضایی دارد، محیط بسته که در این محیط هیچ صدای مخالفی به گوش نمی رسد و دولت تمامی رسانه ها و... را کنترل می کند.(و یا شبیه محیط پادگان اشرف برای منافقین)

تربیت در چنین محیط هایی آسان است، چون در این محیط های صدای مخالفی به گوش نمی رسد شما می توانید با ابزارهایی مثل(تلقین، تهدید، تشویق، تحدید، تنبیه و...) مخاطبت را برای خواسته ها، تربیت نمایی.

اما مشکل در محیط های متضاد است، محیط های متضاد محیط هایی هستند که مخاطب در معرض پیام هایی کاملا متضاد است، از خانواده پیامی را به عنوان ارزش دریافت می کند اما همان ارزش در محیط دیگری مثل دانشگاه به چوب تمسخر گرفته می شود و با هزار مغالطه پس زده می شود، رسانه های به جنگ هم می آیند و آنقدر این تضادها عمیق می شوند که در تمام شئون زندگی و سبک آن وارد می شوند

، اگر در چنین جامعه بخواهی از همان ابزارهای تلقین و تهدید و... استفاده کنی عقب می مانی به این دلیل که تنبیه تو را خشونت طلبی می دانند و تشویق هایت را یا خر کردن تفسیر می کنند و یا باج بگیر می شوند و...

در جامعه متضاد در کنار ابزارهای تلقین و تشویق و... می بایست به سه نکته مهم هم توجه داشت.

اگر این سه نکته در تربیت دینی لحاظ شود، تا حدود بسیاری در تربیت موفق خواهیم بود.

آن سه نکته عبارتند از

تفکر

حریت

شخصیت

در مورد اینها برای هر رده سنی مثال هایی را زدیم و چگونگی کار برد آنها را توضیح دادیم،

برای اطلاع بیشتر می توانید به فایل صوتی که توسط نهاد ضبط شده است مراجعه نمایید و اگر سوال و ابهامی داشتید از همین طریق مطرح نمایید.

ادامه بحث تفکر برای جلسات آینده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۲ ، ۲۱:۱۹
بنیان مرصوص

شرمنده از این همه تاخیر و عذرخواهی بابت بد قولی ها

البته این بی توفیقی ها بی دلیل نبوده و بنده از شرح  آن خودداری  می کنم تا اطاله کلام نشود.

برخی دوستان نظر داده بودند که:


حاج آقا لطفاً یک فکری برای این وضعیت کنید. سیر خیلی کند پیش می رود. اسفار ملاصدرا که نمی خواهیم بخوانیم.

                                                به ادامه مطلب مراجعه نمایید

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۲ ، ۰۹:۴۵
بنیان مرصوص