دقت در مقدمه تطهیر با جاری قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
هدف از خواندن مقدمه تطهیر با جاری قرآن و جواب به پرسش های زیر، دو چیز است.
الف: فراگرفتن برخی از مهارت ها(بعد از اینکه جواب ها را برای ما ارسال نمودید در مورد مهارتهایی که هدف ما بود توضیح خواهم داد)
ب: توجه دقیق به متن کتاب
با توجه به این اهداف به این پرسش ها پاسخ دهید.
«جواب ها را فقط در همین پست به همراه نام و نام خانوادگی و نام گروه ثبت نمایید. برای
رسیدن به جواب های می توانید با اعضای گروه مباحثه نمایید»
1: چه زمانی دیدار با قرآن در ما یاس می آورد؟( از صفحه 11 تا 14)
2: چه زمانی نفرت می آورد؟( از صفحه 11 تا 14)
3: چه زمانی غرور غرور و خود نمایی؟( از صفحه 11 تا 14)
4: چگونه می بایست به قرآن رو آورد؟(صفحه 14)
5: به نظر شما کلیدی ترین واژه در صفحه 14 چیست؟ چرا؟
6: اگر به سوال 4 پاسخ داده اید، پاسخ خود را با متن صفحه 16 تطبیق دهید. جواب خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
7: مرحوم صفائی در خطوط آخر(5 – 6) صفحه 16 به مطلب جدیدی اشاره می کند، به نظر شما اگر بخواهیم برای این تیتری انتخاب نماییم چه بنویسیم؟
8: مرحوم صفائی در انتهای صفحه 18 می نویسد« قرآن براى من موضوع کار مى شد، نه وسیله ى کار» او چگونه به این نتیجه رسید؟ این جمله را با تجزیه و تحلیل خود توضیح دهید.
9: این جمله را با توجه به متن صفحه 19 توضیح دهید«کارهاى علمى، بى شک پاداشهایى دارند. ولى پاداش آنها، فهم قرآن و تفسیر قرآنى و آشنایى با هدایت آن نیست.»
10: چگونه تفسیری برای ما راهگشا است؟(متن صفحه 20) در جواب کلید واژه ای از متن انتخاب نمایید.(کدام واژه کلیدی ترین واژه در جواب شماست)
11: با توجه به متن صفحات 20 -21 جواب این شبهه را بدهید.«قرآن کتاب خوبی است اما برای دنیای امروز و فرهنگ خاص آن مناسب نیست، ما اگر بخواهیم قرآن را درست بفهمیم قبل از هر چیز می بایست فرهنگ جزیره العرب را مطالعه نماییم، بعد از مطالعه آن فرهنگ درخواهیم یافت که آن مناسبات فرهنگی در بین ما رواج ندارد پس داروی بدون درد مصرف می نماییم»
تذکر: فقط و فقط با توجه به متن جواب بدهید، شعاری جواب ندید!
12: در چه صورتی یک آیه از قرآن برای انسان کافی است و نیاز به تفسیر و تشویق و... ندارد؟
جواب آن یک کلمه کلیدی است(صفحه 23) سعی کنید برای این کلمه را با توجه به سوال، مثالی بزنید؟
13: در قسمت اول از صفحه 24 ایشان نتیجه کلی از بحث می گیرند، نتیجه چیست؟
14: جاری شدن عمل چه تفاوتی با جاری شدن انسان دارد؟(صفحه 25)
15: چرا سوال قبل را پرسیدم؟
16: انسان بین چه منزل هایی جاری است؟ اسلام، ایمان و....؟(صفحه 26)
17: با توجه به سوال قبل و جوابی که به سوال 12 داده اید(فقط کلمه کلیدی) جاری بودن انسان را توضیح دهید؟
18: در صفحه 27 و 28 نتیجه این بحث را مطرح نموده است جواب های شما چقدر به نتیجه نزدیک بود(جواب به این سوال لازم نیست)
پی دی اف مقدمه تطهیر با جاری قرآن
سلام
1-دیدار همراه با شور ناشی از تلقین و بزرگنمایی
2-دیداری که در ان سخت گیری و فشار باشد
3-زمانی که بدون درک احساس ضرورت باشد
4-زمانی که احساس نیاز و ضرورت را درک کنیم
5-من در دنیای رابطه ها هستم "چون این رابطه ها به ضابطه ها نیازدارند و قران کتابیست که این ضابطه در ان قرار دارد و فهمیدن این موضوع میتواند سراغاز درک ضرورت و نیاز ما به قران باشد
6-خوب
7-ثمره برخورد با قران از روی عادتها
8-ایشان با بررسی و تجربه ی روش های مختلف تفسیر قران به این نتیجه رسیدند که روش های متدوال تفسیر قران به جای "راهگشایی به وسیله ی قران" باعث میشوند که انسان با خود قران سرگرم شودو ما را از اصل هدف غافل کند و این یعنی همان سرگرم شدن با مسیر، یعنی همان نگاه کردن به نور به جای نگاه کردن با نور که نتیجه ان انحراف از اصل هدف است
9-قران همانند پل مسیری است که از طریق ان ما به مقصد می رسیم اما چنانچه سرگرم این مسیر شویم ، از مقصودمان غافل خواهیم شد و هدف تغییر می کند چرا که دیگر رسیدن به مقصد هدف نیست >>>
همانطور که سرگرم شدن با تفسیر قران میتواند مارا از هدف اصلی که همان رسیدن به هدایت و فهم قران از طریق اشنایی با مسیر قران است غافل کند
این نوع برخورد گرچه ممکن است در ظاهر ثمراتی به دنبال داشته باشد اما ما را به هدفی که باعث شد به خاطر ان پا در این مسیر بگذاریم نمیرساند چرا که هدف ما تغییر کرده و با عوض شدن هدف ثمره ی تلاش ها هم چیز دیگری خواهد بود.
10-تفسیری که پرده از چهره ی مصداق ها بردارد.
11-وجه تشابه عصر ما با عصر نزول قران شباهت همه جانبه ی فرهنگ ها نیست بلکه شباهت در سطح بالاتر فرهنگ قران نسبت به فرهنگ جزیره العرب و فرهنگ معاصر ماست و این سطح پایین نیازمند تکمیل و اصلاح است و در این جا ست که قران نقش دارویی دارد
12-در صورتی که عامل حرکت انسان شود مثل زمانیکه صالح از قومش پرسیدایا شما متروک و رها شده اید؟و همین یک سئوال کافیست برای حرکت انسانی که زندگی محدود خویش را میبیند .
13-تلاوت ایه ها در موضوع و جایگاه ایه برخورد صحیحی است که ایه ها را روشن میسازد.
14-جریان عمل یعنی قرار گرفتن در میدان عمل وصحنه انجام عمل ، جریان عمل وضعیتی است که در ان حرکت مورد نظر ما شکل در حال شکل گرفتن است
اما جریان انسان یعنی فهم و درک انسان از جریان عمل که همراه با رشد و رستگاری است و این جریان میتواند بهره ای باشد که جریان عمل برای ما داشته است.
15-شاید به دلیل تازگی و نامفهوم بودن ان
16-اسلام، ایمان، تقوا، احسان، اخبات، اخلاص، سبقت ،رضوان و...
17-جریان انسان به بیان دیگر تحقق انی ذاهب الی ربی سیهدین است یعنی حرکتی با سمت و سوی خاص (الی ربی) که نتیجه ان برخورداری از هدایت است.
سه سوال:
1-علت نامگذاری برخی تفسیرها با نام "مرمری" چه بوده است؟
2- ایشان در جایی از کتاب فرموده اند که "من در مرحله ی شروعم همین ایه ها کافیست و اگر تمام قران را بخوانم و موضوعی و واِِِژه ای کار کنم به بن بست میرسم "مگر نه اینکه ایشان خود در پایان کتاب به این موضوع اشاره میکنند که باید "تمام" قران را مرور کرد و با شیوه ای که مطرح شدبررسی و تحلیل کرد( 3-ایا این به نوعی همان ترکیب روش تفسیر های متدوال نیست ؟ ) و اینکه به فرموده استاد باید با بینش هدایت به سراغ این تفسیر و کل قران برویم و خود ایشان گفته اند برای هدایت یک ایه هم میتواند کافی باشد و چه بسا ایه ای دیگر موجب گمراهی شود پس ایا همین برخورد هم نمیتواند عامل گمراهی باشد؟